Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

woensdag 24 augustus 2011

50 - PANAGOUDA, DE KELLÍ VAN OUDVADER PAÏSIOS/Ο ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΠΑΪΣΙΟΣ (1924 - 1994) (1)

Deze zomer had ik het voorrecht Panagoúda, de kellí waar Oudvader Païsios heeft geleefd, te bezoeken. De kellí ligt in een prachtige, bosrijke, omgeving en de route gaat over een soms steil, maar mooi pad. Ik stond voor het draadwerk en keek gefascineerd naar de kellí. Drie jaar geleden was en bleef het hier doodstil. Dit keer kwam Vader Arsénios naar buiten.



Hij opende het draadhek en nodigde me uit naar binnen te komen. Niet alleen binnen de omheining, maar ook in de cel en de kapel van Oudvader Païsios. Vader A. wees de plek waar Oudvader Païsios de pelgrims/gasten ontving, waar ze samen zaten op de boomstammetjes. Ondertussen riep hij naar zijn mede-monnik, dat er een Ολλανδός (een Nederlander) op bezoek was.





Panagoúda, de kellí van Oudvader Païsios, juli 2011

Staande in de cel wees Vader A. mij de plek waar Oudvader Païsios altijd zat en bad. En in de kapel kon ik de ikonen vereren. Helaas was de tijd beperkt, omdat mijn vertrek naar 'de wereld' naderde. Vader A. was zelfs bezorgd of ik wel op tijd voor de bus zou zijn. Foto's van Panagoúda van binnen leen ik daarom van internet. Zie een volgende blog. Ook over Oudvader Païsios zelf zal ik nog schrijven.