Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

woensdag 3 oktober 2012

176 - H ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΚΑΡΑΚΑΛΛΟΥ/HET HEILIGE KLOOSTER KARAKALLOU (3)

I.M. Karakállou is best wel een 'streng' klooster, zo heb ik mij laten vertellen. Het complex ziet er goed uit, de tuinen liggen er mooi bij. En mijn ontvangst was vriendelijk. In dit klooster woont dus sedert één jaar vader Pachómios. Na het avondmaal bracht ik met hem de avond wandelend en pratend door. Vader Pachómios is een vriendelijke man, met een luisterend oor. En verstandige gedachten.
Hij is geboren in Den Haag en hij heeft het nu prima naar zijn zin in dit orthodoxe klooster in Griekenland, waar hij terecht kwam na eerst enige jaren in Westeuropa (Nederland, Frankrijk) monnik te zijn geweest. Hij heeft zich goed aan het Grieks-orthodoxe bestaan aangepast. Eén van de speerpunten is daarbij het leren van de Griekse taal, gewoon, omdat Grieks de voertaal in het klooster is. Ook al zijn er monniken van verschillende nationaliteiten.
Op de ochtend van mijn vertrek had vader Pachómios samen met een medebroeder werk te verrichten in de 'groenvoorziening': zijn werkgroep was de 'δέντρα' (Grieks: déndra/ bomen), olijfbomen dus. Op de foto staat hij in zijn werkkleding.
                                                                Ingang katholikon
Na de ochtendliturgie, het ontbijt met de monniken en mijn ontmoeting met vader Pachómios, was het (helaas) alweer tijd om mijn tocht verder te zetten.