Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

zondag 4 oktober 2015

507 - IERA KATHISMA MILOPOTAMOU: FAMEUS WIJNPRODUCENT EN MEER, DEEL 1/3

In de aangename warmte van de vroege ochtend sta ik samen met vader Joachím (Grieks: Ιωακείμ/Ioakiém) in de kapel in de toren van Μυλοπόταμος (Milopótamos) of, officieel, Ι. Κάθισμα του Αγίου Ευσταθίου (Káthisma, 'zitplaats' van de Heilige Efstáthios). We bidden de ochtendgebeden. Ik ben de enige gast en dat maakt het een bijzondere en fijne ervaring.




Vader Joachim woont samen met Géronta Epifánios, de beroemde 'kok'-monnik, in Milopótamos. Deze Káthisma was altijd al wijd en zijd bekend vanwege de wijnen, maar dankzij het receptenboek van vader Epifánios (in het Grieks gepubliceerd in 2008, vertaald in het Engels (en verscheidene andere talen) in 2010) is de bekendheid wereldwijd verbreed. Vader Epifánios wordt daarom vaak gevraagd voor lezingen en symposia. Zo was hij ook dit keer, helaas voor mij, niet thuis.






Monnik Joachim heeft ook veel werkzaamheden in Kariés. Hij moet na ons ontbijt weg. Daarom vertelt hij me waar ik koffie kan maken en iets te eten kan pakken. Ik mag gerust nog een tijd blijven. Hij vindt eigenlijk dat pelgrims vooral in de grote kloosters moeten verblijven, juist vanwege het programma. In een káthisma heb je geen programma en geen archontáris die voor de gasten zorgt.

Zijn bedrijfsleider Margarites zorgt met een paar arbeiders voor wijngaard en de Milopótamoswijn. Hij is een vriendelijke man met wie je een goed gesprek kunt hebben. De avond van mijn aankomst maakte hij voor ons tweeën een lekkere maaltijd ('dinner').

Foto: Giannis