Woord vooraf

Een blog over de Agion Oros (Athos), de Tuin van de Moeder Gods, het spirituele centrum van het oosters-orthodoxe christendom.
En dus ook over kloosters, pelgrimeren en ikonen. (Tekst in geel bevat een link)
Wilt u op de hoogte blijven van nieuwe blogs? Abonneer u onderaan deze pagina.

donderdag 20 april 2017

615 - MAANDAG VAN PASCHA/ΠΑΣΧΑ, KARIES, LITANIA VAN DE IKOON AXION ESTIN DEEL 1/3

Maandag van Pascha is de dag van de litanía van de ikoon Axion Estín, de dag van de kellioten. De ikoon gaat in een drie uur durende processie door de omgeving van Kariés. Met mijn fototoestel filmde ik een indruk van die stoet:



De volgende dag moest ik weer terug 'de wereld' in vol met mooie  gedachten en herinneringen. Tijdens de Grote Week bedacht ik dat ik misschien wel de enige Nederlander in deze periode op Athos was. Echter:

Op de ferryboot op weg naar Ouranoúpoli hoorde ik bij toeval onmiskenbaar Nederlandse klanken tussen al de Griekse en Slavische geluiden. Twee jongemannen bespraken op een bank de afgelopen paar dagen. Ze bleken met hun vader een bijzondere tijd op Athos te hebben doorgebracht, een tijd waarvan ze vooraf geen enkel idee hadden. Hun vader had in zijn jeugd in de jaren zeventig ooit een nieuwsgierig bezoek aan de Berg gebracht. Hij had zijn zoons nu weten over te halen met hem een (nieuw) bezoek te brengen, en wel met Pasen. De Paasnacht maakten ze mee in I.M. Dionisíou, en ze wandelden naar I.M. Megístis Lávras. Met deze drie Nederlanders van protestantse oorsprong had ik een bijzondere en aangename gedachtenwisseling. De vaartijd ging zo snel voorbij, dat de aankomst in de haven ons gesprek abrupt beëindigde.